Sådan får du motivation til hyppig træning

De fleste af os ved nok godt, at vejen til et sundt og lykkeligt liv blandt andet går ad en sti ved navn hyppig træning. Det er ganske enkelt essentielt for både dit fysiske og mentale helbred, og mange rapporterer sågar, at de bliver gladere og får mere overskud, når først de har fået etableret vanen. Alligevel venter alt for mange af os på den perfekte mulighed til at starte vores nye, sunde liv, der aldrig rigtig kommer. Ønsker du reelt at gøre hyppig træning til en fast del af dit liv, er den slags tanker således det første, du bør gøre dig fri af. Der kommer aldrig til at være et tidspunkt, hvor du ikke er udmattet oven på arbejde og børnepasning, og hvor du ikke hellere vil ligge på sofaen. Får du imidlertid startet på vanen, vil du opleve øget energi og overskud, og så kan det hurtigt blive en rullende snebold. Bare det at overholde den slags kan være besværligt men enormt værdifuldt i det lange løb.

Lav vanen

Der er dog en række ydre omstændigheder, du også kan begynde at fifle med, som kan gøre både valget og vanen så meget nemmere. Start for eksempel med at lægge en plan for din træning. Hvis du ved, at du skal ud på en løbetur hver eftermiddag klokken 4, er det langt nemmere at overbevise hjernen, når man ikke ligefrem er fyldt med motivation. En udbygning af den slags træning er at træne med venner eller familie. Hvis man har aftalt at mødes med en god ven for at træne hver anden dag på et bestemt tidspunkt, så føler man sig også forpligtet, når tiden lige pludselig nærmer sig. Det er af samme grund, at mange bruger en smule penge på en personlig træner eller bare et kontingent til den lokale fodboldklub. Det er altid nemmere at få slæbt sig selv af sted, når der er andre, der regner med en.

Varieret træning

Når først du er kommet lidt videre i processen, kan en anden kilde til motivation også være de ændringer, som den mere hyppige træning forårsager. Mange tænker med det samme på en tyndere og mere muskuløs krop, men det er ingenlunde noget af det første, du kan forvente. Som nævnt kommer glæde og mentalt overskud næsten med det samme. Sørg derfor for at være opmærksom på den slags og glæd dig over det. Du kan sågar nyde godt af at skrive det ned i en lille notesbog.

Når først du er kommet i gang, kan variation i din træning være en kæmpe årsag til fortsat motivation. Man kan nemlig hurtigt gå død i at løbe den samme tur ved samme hastighed hver eneste dag. Heldigvis er der et væld af sportsgrene og træningsformer, du kan give dig i kast med, og det gør sig gældende selvom du ikke ønsker at bruge penge. Du kan for eksempel finde meget inspiration online på sider som superform.dk. Der kan du finde alt fra alternative træningsformer til simple motionstips. Det gør det ikke nemt, men det bliver nemmere, og det er alt, hvad der skal til.